دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024
حجت الاسلام نقویان

حوزه / قطعه فیلمی از حجت الاسلام نقویان منتشر شد و بازخوردهای زیادی در پی داشت ایشان در بخشی از صحبت‌هایشان می‌گویند: "اگر یک عده‌ای شب تا صبح به نماز بایستند ولی از همه دوستان و یاران و بستگان دور باشند و یک عده‌ای سفره شراب پهن کنند اما دور هم باشند خدا به اون دورهمی بیشتر عنایت و توجه می‌کند."

خبرگزاری حوزه | قطعه فیلمی از حجت الاسلام نقویان منتشر شد و بازخوردهای زیادی در پی داشت ایشان در بخشی از صحبت‌هایشان می‌گویند: "اگر یک عده‌ای شب تا صبح به نماز بایستند ولی از همه دوستان و یاران و بستگان دور باشند و یک عده‌ای سفره شراب پهن کنند اما دور هم باشند خدا به آن دورهمی بیشتر عنایت و توجه می‌کند."

در پی واکنش‌ها به این قطعه از فیلم، ایشان توضیحی ارائه می‌دهند مبنی بر اینکه نکات مطرح شده، حاصل برداشت از روایتی است در این زمینه.

روایت مورد استناد ایشان:

عدة من اصحابنا عن احمد بن ابی عبدالله عن أبیه رفعه عن أبی حمزة الثمالی قال قال أمیرالمؤمنین علیه السلام فی خطبته: أعوذ بالله من الذنوب التی تعجل الفناء فقام الیه عبدالله بن الکوّاء الیشکری فقال یا أمیرالمؤمنین أ وَ تکون ذنوبٌ تعجّل الفَناء فقال نعم ویلک قطیعة الرحم انّ أهل البیت لیجتمعون و یتواسون و هم فجرة فیرزقهم الله و إنّ اهل البیت یفترّقون و یقطع بعضهم بعضاً فیحرمهم الله و هم أتقیاء. (کافی، ج ۲، ص ۳۴۷)

امیرالمؤمنین علیه السّلام در خطبۀ خود فرمود: از گناهانی به خدا پناه برم که زود نابود کنند، عبد اللّه بن کوّاء خدمت آن حضرت برخاست و گفت: یا امیر المؤمنین! آیا گناهانی هستند که زود نابود کنند؟ فرمود: آری، وای بر تو، آن قطع رحم است، به راستی که خاندانی باهم باشند و به هم کمک کنند و با اینکه بدکارند خداوند به آنها روزی می‌دهد، و خاندانی که از هم جدا هستند و با یکدیگر قطع رحم می‌کنند و خداوند آن‌ها را از لطف خود محروم می‌سازد با اینکه پرهیزکارند. (اصول کافی / ترجمه آیت اللهی: ج ۴، ص ۸۱)

بازتاب گسترده این سخنان و حواشی آن، لازم می‌دارد بحث ایشان، از منظر علمی مورد دقت قرار گیرد.

در مورد این روایت، ناظر به توضیحات حجت الاسلام نقویان نکاتی ارائه می‌گردد:

- روایت از حیث سلسله روات دچار ضعف سند است و مرفوعه است.

- محل بحث در این روایت هر دوستی و دورهمی ای نیست، ارتباط و اتصال خویشاوندان و ارحام است و عظمت گناه قطع رحم را گوشزد می‌کند در حالی که در بیان ایشان سخنی از ارحام نبود. البته روایاتی وجود دارد که دوستی ۲۰ ساله را خویشاوند برمی شمارد ولی مهم آن است که روایت مورد قبول فقها در حد فتوای شرعی قرار بگیرد.

- مهمترین بحث در مورد این روایت آن است که ما چگونه می‌توانیم مضمون این روایت را با برخی ادله دیگر جمع کنیم. از جمله آیه شریفه:

الأخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو إلا المتقین (زخرف: ۶۷) در آن روز [روز جزا]، یاران بعضی دشمن دیگری است مگر پرهیزکاران.

از این آیه استفاده می‌شود که هر دوستی و دورهمی که بر محور تقوا نباشد باطنش دشمنی است. زیرا قیامت باطن این دنیا است.

پس چطور می‌توان جمع، دوستی و دورهمی فاجران را از منظر شارع مقدس ممدوح دانست؟

با فرض اعتبار روایت، برای جمع عرفی میان روایت و آیه شریفه باید بر محور دوستی دقت کرد.

ممکن است عده‌ای از فاسقان و فاجران بر محور یک امر ممدوح اجتماع و دوستی کنند.

محور دوستی در این روایت رابطه خویشاوندی، مواسات و کمک به نیازهای یکدیگر برشمرده شده است. درست است که اجتماع گنه‌کاران است اما از این حیث مورد مدح قرار گرفته است که در آن روابط خانوادگی و مواسات برقرار است. از این جهت، این نوع ارتباط را می‌توان رابطه‌ای بر محور "بِرّ و تقوا" دانست در نتیجه ممدوح خواهد بود و تعارضی با معنای آیه شریفه نخواهد داشت.

به عبارتی می‌توان گفت فسق فردی به انضمام یک تقوای جمعی (صله‌رحم و مواسات)، عمل را ارجح می‌کند از تقوای فردی به انضمام فسق جمعی (قطع رحم).

مشابه این معنا در روایاتی دیگری نیز قابل مشاهده است از جمله روایاتی که تقوای جمعی در پیروی از امام عادل را ارج بر فسق فردی می‌شمارد و برعکس:

لَأُعذبنَّ کل رَعیَّةٍ فِی اَلْإِسلاَمِ دانَت بولایةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ من اَللَّهِ، و إن کانت الرعیةُ فی أَعمَالِهَا بَرَّةً تَقِیَّةً، و لَأعفُوَنَّ عَن کل رعیة دانت لوَلاَیَةِ إِمَامٍ عادِل مِنَ اَللَّه و إن کانت الرعیةُ فی أَعمَالِهَا طالحةً مُسیئَةً. (الأمالی للطوسی ج ۱، ص ۶۳۴)

اما تصویری که حجت الاسلام نقویان ارائه می‌دهند که عده‌ای دوست با هم در بزم شراب بنشینند با معنای روایت مورد استناد ایشان منافات دارد. زیرا ظاهر کلام ایشان یعنی بزم شراب (به انضمام جملات پیشین ایشان در مورد شراب)، این معنا را متبادر می‌کند که محور این اجتماع و دورهمی فسق است؛ لذا این چنین جمعی نمی‌تواند مصداق روایت شریفه باشد بلکه باطن این بزم دوستانه، دشمنی است مطابق مفاد آیه شریفه.

می‌توان گفت ظاهر بیان ایشان نه تنها مطابق با روایت مذکور نیست بلکه نسبت به روایت معکوس و مقلوب است. زیرا "بزم شراب" خود یک "فسق جمعی" است در حالیکه روایت در صدد بیان "تقوای جمعی" است.

البته ممکن است ایشان منظور دیگری داشته باشند چنانچه که سعی داشتند که آن مطلب را جبران کنند؛ آنچه در این یادداشت بررسی شد براساس ظواهر کلام ایشان بود و آنچه یک مخاطب عام از الفاظ ایشان در آن قطعه فیلم می‌تواند برداشت کند.

سجاد فدک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بی نشان IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    2 0
    در صحت حدیث مورد استناد که در خصوص اهمیت صله رحم و عقوبت قطع رحم می باشد، آیات و روایات متعددی مؤید آن است و محل تشکیک نیست و مقدمات پاسخ، مناسب نیست! همچنین در حدیث "فجره" به معنای تبهکاران یا بدکاران آمده که معمولا مصداق آنرا در شهوترانی و زنا آورده اند. و شرابخوار مصداق فاسق است.و برداشت آقای نقویان و ارتباط دادن آن به شراب و شرابخوار غیر عقلی و غیر علمی و مصادره ایی ناخوشایند است. و نیز صله رحم را به "دور همی " تعبیر کردن و توصیفات اضافی "سفره شراب پهن کردن " مزید بر این معنا است که جنابشان " بد فهم " هستند.
  • سعید مهدوی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 0
    با سلام و احترام از مطالب شما استفاده کردم نکته ای تقدیم می گردد: اونچه در این روایت نورانی اشاره شده، بیان یک سنت الهی و ارتباط میان صله رحم و بقاء و فناء در دنیاست مثل اینکه روایت بفرماید هر کس سم بخورد از بین می رود و لو متقی باشد و هر کس از آن پرهیز کند باقی می ماند و لو فاجر باشد یکی از عوامل بقاء و زوال نعمت صله رحم است حال این مطلب کجا و آنچه آقای نقویان بیان کردند کجا ....
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 0
    سلام علیکم. پاسخ آن همین آیه است. وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ ۖ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 1
    معظم اله هر چند وقت یکبار چنین افاضاتی می فرمایند تا سر زبانها قرار بگیرند وگرنه درمیان این همه احادیث شریف و اموزنده نباید چنین حدیث شازی که چندین مفسر برای تفسیرش باید همراهش بروند مطرح نماید
  • بی نشان IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 0
    نقوبان از قول الهی فمشه ایی می گوید: ( شراب را ) بزن روشن میشوی چون آن هم از جنس نور است! در حالیکه استاد الهی قمشه ایی در مذمت آن گفته : می گویند بزن روشن شوی!! چه روشنی ایی در تاریکی فرو رفته می گوید بزن روشن شی. آنهایی که سی سال چهل سال از این شرابها خوردند هیچ روشن شدند؟! جالب است آقای نقویان بعد از بازتاب مطالب شان انتقاد نمودند که سخنان ایشان تقطیع و برداشت غلط شده است ، در حالیکه خودش هم این کار را انجام داده!!
  • امیر GB ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 0
    بنده خدا نقویان منظورش شراب چهل درصد چاپ سیاه نبوده که بگیر بزن بر بدن بعدم بشین پشت فرمون ماشین باعث تصادف بشی، مثلا علامه طباطبایی هم گفته پیاپی بکش جام و سرگرم باش، بهل گر بگیرند بیکارها، منظورش ایشون هم این نبوده که یک دنبه چهارلیتری عرق سگی بشین بخور بعد عربده بکش
  • عمادی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    سلام. بند 12: «پس چطور می‌توان جمع، دوستی و دورهمی فاجران را از منظر شارع مقدس ممدوح دانست؟» ناقد محترم به نظر میرسه بیشتر عجله داشته تا تحقیق. اولا به هیچ عنوان از صحبتهای جناب نقوی بر نمی اید که ایشان «دوستی ودورهمی فاجران را از منظر شرع» ممدوح دانسته باشند. ثانیا، آیه ای که جناب ناقد استشهاد نمودند در باره وضع اخروی است نه دنیوی؛ حدیث مورد استناد جناب نقوی و احادیث از این دست، درباره بهره مندی دنیوی است نه عاقبت اخروی. بعضی اساتید نقل کردند به این مضمون که از علامه طباطبائی پرسیده شد که چرا خارجیها با این که به دین پایبند نیستند، وضعشون بهتر از مومنین می باشد، ایشون پاسخ دادند که (در یک مورد) برای این است که حقوق یکدیگر را بیشتر رعایت می کنند. این حرفها برداشتهای صحیحی است از احادیثی مثل حدیثی که جناب نقوی نقل کردند و از جمله حدیثی در خصال که میفرماد «صله رحم به جا اورید که چه بسیار کافری که صله رحم به جا می آرند و روزیشان زیاد میشه». پس اولا، این احادیث راجع به تأثیر (وضعی) اعمال است؛ ثانیا از تعجّل در نتیجه حرف می زند که یعنی ظهور آثار اعمال در همین دنیا (چنان که در خصال هم حدیثی مصرح آمده که چند چیز است که عذابش در همین دنیا می اید و یا احادیثی که از ظهور پیامد خوب اعمال در همین دنیا خبر می دهد.) وعنایت داشتن خدا در صحبت جناب نقوی یعنی همین، که با این که اون گروه «فجره» است، اما خدا به فضل و عنایت عام خود، نتیجه خوب عمل دورهمی شان را نصیبشان می کند. صحبت های جناب نقوی و حدیث مستند ایشان، درباره تأثیر دنیوی اعمال صحبت دارد نه اخروی. ثالثا، عنایت خدا، مستند به آن عمل خوبی است که آن گروه فجره انجام میدهد (نه این که آقای نقوی آن را نتیجه اعمال زشت و بزم شرابشان قرار داده باشد که بخواهد دورهمی فاسدی را ممدوح سازد.). رابعا، کلام جناب نقوی حتی در ظاهرش هم تصریح دارد که خدا به «دورهمی» آنها عنایت ویژه دارد، و اصلا نگفتند که به «بزم شراب» آنها عنایت دارد. ممکن است رفتاری از انسان یا انسانها، مخلوطی از خوب و بدها باشد؛ خداوند خوب و بد را سوا می کند و به هر کدام جزا میدهد. دراین حدیث و صحبت جناب نقوی، برای رساندن اهمیت دورهمی و صله رحم، به امر «با هم بودن» آنها توجه شده و نه چیز دیگر. والله اعلم.
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 1
    اقای نقوی به اسم اسلام و خدا تبلیغ گناه وتوجیه وحدت درگناه کاران می کنی ، مواظب باش ، چون شیطان هم چیزهایی می گوید و بعد انرا توجیه میکند ، اگر کسی در گناه بواسطه کلام تو مصمم ومصر شود ، تو هم در تمام گناهانش شریک هستی
  • سید محسن موسوی IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    بسمه تعالی با سلام طبق روایتی اگر جهال ساکت میشدند اختلافی پیش نمی امد واقعا برای بیان روایت و نقد ان دقت علمی لازم است چه نقویان چه دیگران باید مو را از ماست بیرون کشید خواستم چیزی بنویسم چون شلوغ پلوغ شده بود حوصله نکردم
  • سیدعلی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 0
    آیا می دانستید که یزید علیه العنه نیز در اشعار خود ، شراب را به خورشید تشبیه کرده و او هم معتقد است که بزن روشن شی اشعار یزید در توصیف شراب به خورشید شُمَیْسَهُ کَرْمٍ بُرْجُها قَعْرُ دَنِّها وَ مَشْرِقُهَا الساقى وَ مَغْرِبُها فَمى‏ فَانْ حُرِّمَتْ یَوْماً عَلى‏ دینِ احْمَدٍ فَخُذْها عَلى‏ دینِ الْمَسیحِ بْنِ مَرْیَمِ ترجمه ابیات فوق : خورشیدِ من از انگور ( شراب ) است که بُرج و محل طلوع آن تَهِ خُمره شراب است . از مشرق دستِ ساقی طلوع کرده و در مغربِ دهانِ من غروب می کند ، اگر این شراب در دین احمد حرام است ، تو آن را بر دین عیسی بگیر و بنوش . کتاب تتمة المنتهی ص 43 و مجموعه آثار شهید مطهری ج 17 ص 666 البته از امثال یزید چندان دور از انتظار نیست که چنین خزعبلاتی را به هم ببافد ، لیکن سخن آقای نقویان را بعنوان یک طلبه ، کجای دلمان بگذاریم که بعد از 1400 سال از تحریم شراب و بعد از گذشت قرونی بسیار که یزید علیه العنه به زباله دان تاریخ پیوسته ، ایشان هم سخنان او را تکرار کرده و می گوید بزن روشن شی اظهارات اخیر دو نفر به ظاهر روشنفکر یکی در لباس روحانیت و دیگر در لباس استاد دانشگاه یعنی آقای نقویان و دکتر زیبا کلام درباره شرابخواری آنهم بطور همزمان ، بسیار تأمل برانگیز و البته مایه تاسف است . دکتر زیبا کلام نیز بطور همزمان با ،قای نقویان در مصاحبه خود ، بدون شرمساری به خانم مجری می گوید : بنده در جوانی هم مشروب خوده ام و هم دوست دختر داشتم ولی دروغگو نیستم ... نتیجه : مهمل گویی و شطحیات امثال آقای نقویان و یا سید حسن آقامیری و … ناشی از گرایش آنان به تصوف حوزوی است که از شاخص ترین نشانه های آن اشاعه اباحیگری ، عذاب جهنم را عذب خواندن ، شراب را از جنس نور دانستن ، خدا نیازی به نماز و روزه شما نداره خیالتون راحت بیائید من بهشت رفتنتان را امضاء می کنم و امثال این خزعبلات را به اسم عرفان و تسامح و تساهل دینی به مردم و خصوصا جوانان القاء کردن … همه این ها مغایر با آموزه های قرآن و مکتب اهل بیت (ع) است. سخن آخر خطاب به نقویان : حرف دین را اینچنین معنا مکن زر نداری ، مُشتِ خود را وا مکن دل شود روشن ز شمعِ اعتراف گر خطائی کرده ای حاشا مکن